کد خبر: ۱۴۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
رئیس سازمان صمت استان فارس:

اصناف در کنترل قیمت‌ها و جذب سرمایه نقش اثر گذاری دارند

حمید رضا ایزدی گفت: اصناف، در کنترل قیمت‌ها، جذب سرمایه، تولید ملی و رونق اقتصادی نقش مستقیم و اثرگذاری دارند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در نشست تخصصی تبیین بازرگانان و توزیع کنندگان مواد غذایی  بر تامین و توزیع اقلام ضروری مردم تاکید و با اشاره به اینکه بیش از ۱۶۰ هزار پروانه کسب در صنوف مختلف در سطح استان فارس صادر شده است، افزود: اصناف نقش مهمی در تحقق شعار سال به خصوص در حوزه تولید و اشتغال دارند، از این رو لازم است که نقش و جایگاه این قشر زحمتکش و پر اهمیت به خوبی حفظ شود.

حمید رضا ایزدی با بیان این که متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش در فروش کالا ها، پخش و توزیع مواد غذایی از طریق عمده فروشان است، عنوان کرد: عمده فروشان حجم بالایی از کالا‌ها و محصولات را خریداری کرده و با روش‌های علمی و عملی آن را از طریق خرده فروشان به دست مصرف کنندگان می‌رسانند.

رئیس سازمان صمت فارس ادامه داد: اصناف تاثیر مستقیمی بر کنترل قیمت، جذب سرمایه، تولید ملی و رونق اقتصادی دارند.

کرونا موجب ورشکستگی بسیاری از خرده فروشان شد

رئیس اتاق اصناف استان فارس هم، با بیان اینکه کرونا موجب ورشکستگی بسیاری از واحد‌های خرده فروشی در استان شد گفت: فقط پنج درصد اصناف توانستند خودشان را با شرایط کرونا تطبیق دهند و ادامه فعالیت دهند و ۹۵ درصد آن‌ها گرفتار کرونا شدند که این مسئله موجب وارد آمدن خسارت و ورشکستگی تعداد زیادی از خرده‌فروشان شد.

سید محمود هاشمی افزود: حدود ۳۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و استان فارس می‌گذرد و طی این مدت اصناف با سختی‌های بسیار مواجه بودند و فشار‌های زیادی را متحمل شدند.

وی ادامه داد: بخش تولید در این دوران تعطیل نبود و تسهیلات هم دریافت کرد، اما اصناف نه تنها تعطیل بودند بلکه تسهیلات هم دریافت نکردند و هر آنچه که از پرداخت تسهیلات به اصناف گفته شد در حد حرف باقی ماند.

رئیس اتاق اصناف استان فارس، خواستار تدوین قانون جهت جلوگیری از موازی‌کاری صنفی در کشور شد و گفت: چرا برخی دیگر نهاد‌ها به حوزه کسب و کار اصناف ورود می‌کنند.

هاشمی گفت: این مساله سبب شد که هم‌اینک هشت برابر نیاز کشور تراکم و تعدد اصناف را داشته باشیم که این مساله بر درآمدزایی اصناف تاثیر منفی می‌گذارد.

وی خواستار واگذاری مدیریت بازار به خود بازار شد و گفت: دولت با تصدی‌گری بر بازار در واقع رقابت را از بازار گرفته و رقابت منفی ایجاد شده است که تداوم این روند مشکلی را حل نخواهد کرد.

انتهای پیام/ع/ر

نظرات بینندگان