کد خبر: ۱۵۴۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
از سیر تا پیاز هدفمندی یارانه ها به نقل از معاون امور اقتصادی استاندار فارس:

پرداخت مجزایی به عنوان یارانه معیشتی نداریم/ تعادل در بازار از طریق توانمند کردن مردم در دخل و خرج هایشان امکان پذیر خواهد بود

معاون استاندار فارس در خصوص ارز ترجیحی و حذف آن توسط دولت، تاکید کرد:در کل ارز ترجیحی برای اقتصاد چیز خوبی نیست، چون هر چقدر اقتصادها بتوانند مداخلات دولت را در بخش اقتصادی و معیشت جامعه کمتر کنند، بهتر است، لذا اقتصاد اگر آزاد باشد به تعادل خواهد رسید و تعادل نیز از طریق توانمند کردن مردم در دخل و خرج هایشان امکان پذیر خواهد بود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محسن ربانی زاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه به بخشی از اهداف دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها  اشاره کرد و گفت: هدفمندی یارانه‌ها اتفاقی است که باید ساماندهی می‌شد، چرا که در گذشته دولت معادل ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به صورت غیرمستقیم و در قالب نهاده‌های تولید، یارانه به مردم پرداخت می کرد که این مبلغ معادل تقریبا ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بود که توسط دولت هزینه می شد، ولی متاسفانه بخش قابل توجهی از آن به مردم نمی رسید و با وجود رانتها و سوء استفاده‌هایی که صورت میگرفت، کسانی که محق بودند از این مبالغ بی بهره می ماندند، لذا دولت سیزدهم تصمیم گرفت که این یارانه را به طور مستقیم به خود مردم پرداخت کند تا با اختیار خود از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در واقع دولت یارانه غیر مستقیم را به مستقیم تبدیل کرده ، عنوان کرد: به این ترتیب مردم تمام و کمال به حق خود میرسند، فقط در روند اجرا مسائل و مشکلاتی وجود دارد که در حال بررسی هستند، اما همه اقتصاددانان و صاحب نظران این حوزه اعتقاد دارند که این اتفاق میمون و خوبی است و بهره و خیر و برکت آن هم به اقتصاد میرسد و هم به مردم، لکن کارشناسان نگران نحوه اجرای این طرح هستند چون انتظارات قابل کنترل نیست.

ربانی زاده در ادامه با اشاره به اینکه دولت در گروه یک، 9 قلم کالا را قیمت گذاری کرده و در گروه دوم نیز برخی اقلام مثل شیرینی، کیک و کلوچه ها و فست فودها و... که از گروه یک تاثیر پذیر بوده و تابع قیمتها آن هستند گران شده اند، افزود: گروه سوم اقلامی است که هیچ ارتباطی با دو گروه اول و دوم ندارد و قطعا نباید افزایش قیمت را شاهد باشیم، ولی تورم و قیمتهای انتظاری باعث شد که بعضی از کالاهایی هم که بی ارتباط  با دو گروه اول هستنداقدام به رشد قیمت کنند که این اصلاً مجاز نیست، در همین راستا دستگاه های نظارتی موظفند پیگیری کرده و با این اتفاقات برخورد قانونی کنند.

سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در فارس در بخش دیگری از این گفتگو به تقسیم بندی یارانه‌ها  بر اساس دهک بندی اشاره کرد و گفت: سهم همه به یک اندازه نیست بلکه برای دهک اول تا سوم ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان واریز شده و دهک دهم هم هنوز چیزی پرداخته نشده است اما گروه سوم از یارانه نان و دارو برخوردار خواهند بود و کماکان از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی استفاده می کنند .

وی ادامه داد: طبق صحبت های رئیس جمهور این واریزی برای دو ماه می باشد که ماه اول قابل برداشت است ولی برای ماه دوم هنوز قابل برداشت نیست تا زیر ساختها فراهم گردد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه پرداخت مجزایی به عنوان یارانه معیشتی نداریم و همه در قالب همین طرح اجرا می شود، اظهار کرد: اما چنانچه کسانی هستند که  مستحق دریافت یارانه معیشتی بوده و آن زمان دریافت نکرده اند، حقشان محفوظ است و می توانند با ثبت اعتراض یارانه معیشتی قبل را دریافت کنند.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

ربانی زاده در خصوص کسری مبلغ 35 هزار تومانی نیز عنوان کرد : بعضی از هم وطنان مبلغ ۴۰۰ هزار و ۳۰۰ هزار تومانی برایشان واریز نشده که این کسری ۳۵ هزار تومان مربوط به اقساط وامی می باشد که به حساب خانوارها واریز شده است.

به گفته وی مردم برای اعتراض یارانه ها می توانند به سامانه حمایت مربوط به وزارت رفاه مراجعه کرده و ثبت  نام نمایند که بعد از بازنگری و بررسی، یارانه  به حساب شان واریز خواهد شد.

معاون استاندار فارس در خصوص سوال خبرنگار شیرازه در مورد ارز ترجیحی و حذف آن توسط دولت، تاکید کرد:در کل ارز ترجیحی برای اقتصاد چیز خوبی نیست، چون هر چقدر اقتصادها بتوانند مداخلات دولت را در بخش اقتصادی و معیشت جامعه کمتر کنند، بهتر است، لذا اقتصاد اگر آزاد باشد به تعادل خواهد رسید و تعادل نیز از طریق توانمند کردن مردم در دخل و خرج هایشان امکان پذیر خواهد بود.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

سخنگوی طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در فارس با ذکر این مطلب که الان متاسفانه عده‌ای هستند که سوداگری می‌کنند و منافع شخصی خود را به منافع مردم ترجیح میدهند و باعث شده اند عرصه بیش از حد بر مردم تنگ شود، تصریح کرد:چنانچه قیمتها در گروه ۳ نیز افزایش یابد و کالاهایی که نباید تغییر کند گران شوند قطعاً این یارانه پرداختی کفاف هزینه ها را نخواهد داد.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

ربانی زاده به کالابرگها نیز اشاره نمود و افزود: کالابرگ الکترونیکی ساز و کار و زیرساختی نیاز دارد که هنوز آماده نیست و به همین دلیل یارانه‌ها مستقیم به کارت یارانه ای واریز میشود، ولی طبق قولی که داده شده تا دو ماه آینده بعد از این دو مرحله ای که پرداخت شد، کالابرگ الکترونیکی فعال خواهد شد.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

معاون اموراقتصادی استاندارفارس در پایان گفت: 90 درصد جمعیت ایران مشمول هدفمندی خواهند شد در حالی که در حال حاضر برای بیش از 50 درصد مردم یعنی حدود 41 تا 45 میلیون نفر یارانه واریز شده است و مابقی در حال پیگیری است.

انتهای پیام/س
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان