کد خبر: ۵۶۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۳
شیرازه از یک شاهکار در اقتصاد کشاورزی مقاومتی گزارش می دهد؛

فرمانده پایگاه بسیجی که طرحش خیلی ها را حیرت زده کرده

بارها به جهاد کشاورزی مراجعه و با مسئولین و کارشناسان این سازمان در خصوص طرحم صحبت کردم...
به گزارش شیرازه، غلامحسین امین پور کارشناس بخش ثبت و گواهی بذر و نهال استان فارس و فرمانده پایگاه مقاومت شهید پارسایی سپاه ناحیه زرقان کسی است که توانست با کاهش مصرف بذر در هکتار و همچنین کاهش استفاده از سموم شیمیایی،برداشت محصول را افزایش دهد.

وی در یک طرح ابتکاری اقدام به خرید 20 کیلو بذر گندم از واحد تحقیقات جهاد کشاورزی نموده و با کاشت در یک هکتار زمین موفق به برداشت 5 تن بذر گندم شد. امین پور در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید در ابتدای این طرح، بارها به جهاد کشاورزی مراجعه و با مسئولین و کارشناسان این سازمان در خصوص طرحم صحبت کردم اما با توجه به برآوردهای مالی برای شروع کار که حدود یک میلیارد تومان برآورد می‌شد از طرف سازمان نه تنها هیچ کمکی نشد بلکه انگیزه‌ای هم برای ورود به این کار ندیدم.

لذا تصمیم گرفتم بدون تحقیقات اولیه و هزینه آنچنانی طرحم را در زمین یک هکتاری شروع کنم و موفق شدم بعد از حدود 8 ماه مقدار 5000 کیلو از این نوع بذر برداشت کنم این درحالی بود که متوسط ميزان برداشت حدود سه و نيم تن در هکتار بود و بذر مصرفی حدود 200-300 كيلوگرم.



امین پور از  استقبال نمایندگان مجلس از این ابتکار خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون کشاورزی، از جمله آقای رجایی و حدود 40 نماینده تاکنون از مزارع تحقیقاتی بنده بازید کردند و قرار است طبق توافقات انجام شده، نمونه ای از این طرح در استان خوزستان نیز اجرا شود.
غلامحسین امین پور اکنون سه مزرعه 80 کیلویی، 100 کیلویی و 140 کیلویی دارد که امیدوار است از هر هکتار زمین خود بتواند 10 تن برداشت کند.

ز

او همچنین به خبرنگار ما گفت: اکنون بعد از به ثمر رسیدن این طرح، جهاد کشاورزی برای ثبت طرح و خرید آن مراجعه کرد اما من موافقت نکردم و گفتم به عنوان یک بسیجی می‌خواهم طرحم به نام بسیج و مردم باشد.


روش کار در این طرح به شرح زیر است.

به سبب کمبود مقدار بذر پرورشی سه رغم سیروان این مطالعه با کشت این مزرعه یک هکتاری با اختصاص فقط 20 کیلو گرم در هکتار و در حومه مرودشت در تاریخ 15/8/91 صورت گرفت. عملیات کاشت توسط بذرکار دستی انجام شد و سپس عملیات داست و مراقبت های بعد به صورت زیر انجام پذیرفت:

- آبیاری به روش بارانی در پنج مرحله

- کود فسفر به میزان 50 کیلو گرم در هکتار

- کود سرک در دو نوبت به میزان 100 کیلو گرم در هکتار

- کود هیومکس 2 لیتر در هکتار در مرحله خوشه دهی

- سم پاشی علیه علف های هرز 1 نوبت به میزان یک لیتر در هکتار، آتالانسی

برداشت در تارخ 25/3/92 توسط کامبین جاندیرصورت گرفت.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳
3
افرین به بسیج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳
0
خداخیرش بدهد