کد خبر: ۵۰۹۶۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۲

تکلیف معدن «چاه مرغی» خرمبید چه زمانی مشخص می شود؟

تعطیلی دو ساله معدن چاه مرغی این شهرستان زمینه بیکاری 600 کارگر را بطور مستقیم و یک هزار نفر دیگر را بطور غیرمستقیم موجب شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، معدن چاه مرغی یکی از مهمترین معادن مهم شمال فارس در شهرستان خرم بید بشمار می رود که سنگ آن از بهترین نوع سنگ در آسیا شناخته شده و با نام سنگ ده بید شهرت جهانی دارد و 15 کشورخارجی مشتری پرو پا قرص آن است.
معدنی که روزگاری معاش صدها کارگر را تامین می کرد، حالا دو سالی می شود که تعطیل شده و نان آوران بسیاری از خانه های خرمبیدی را بیکار کرده است.
معدن چاه مرغی کژدار و مریض تا فروردین 92 سروپا بود، اما به‌دنبال مصوبه غیرکارشناسی هیئت دولت در جریان سفر استانی مبنی بر واگذاری معادن در اختیار یک مؤسسه بهره‌بردار به بخش تعاون و مخالفت دیوان عدالت اداری با این تصمیم،‌ عده‌ای از افراد سودجو با حمله به تأسیسات و تجهیزات و ماشین‌آلات معدن دهبید استان فارس آن را به آتش کشیدند و خسارات فراوانی به این معدن وارد کردند.
آنها در این حمله که در سکوت کامل خبری صورت گرفت، صدها نفر بدون توجه به اخطارها و هشدارهای ماموران نیروی انتظامی و نظارتی وارد محوطه کارگاهی این معدن شدند و بعد از تخریب اماکن و ساختمان های محوطه اقدام به تخریب معدن و تجهیزات و ماشین آلات سنگین و باارزش مستقر در آن کردند و بسیاری از آن را به آتش کشیدند و مدیران و کارگران مستقر در معدن را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
پس از تعطیلی کامل معدن چاه مرغی، برای راه اندازی مجدد آن و برگرداندن معدن به مردم تلاش های بسیاری صورت گرفته اما تاکنون کارساز نبوده است.
داوود ایوبی فرماندار خرمبید امروز( پنج شنبه) در گفتگو با ایرنا علت تعطیلی این معدن مهم را مسائل اجتماعی و حقوقی عنوان کرده ولی درباره زمان راه اندازی مجدد معدن اظهار نظر نکرده است.
فارس سالیان درازی است با مشکل تعطیلی معادن و کارخانه ها دست و پنجه نرم می کند و تاکنون اراده ای که بتواند، دست های پیدا و پنهان درگیر در این ماجرا را از سر فارس کوتاه کند، دیده نشده است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
صادق
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
2
اولا داوود ایوبی فرماندار شهرستان خرم بیده یعنی شهر خودت آقای قادر آبادی!!!!
ثانیا شما اگه چوب زنی یه چوب به خودت بزن یه فکری به حال یک و یک بکن!!!
ثالثا جریان تصمیم هیات وزیران و رئیس جمهور و شما خیلی شبیه جریان چندتا مهندس و افغانیه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
0
شیرازه
ایوبی فرماندار خرم بید است
معدن از 3/5/90 کاملا تعطیل است
چندهزار نفر از مردم وارد معدن شدند اما چه کسی آتش زد هنوز مشخص نشده
بسیاری از همکاران شما انعکاس های غلط دادند و اصلا سکوت خبری نبوده
این مطلب با مطالب قبلبی شما متناقض هست
واقعیات معدن را منعکس کنید
شرکت بهره برداری قبلی تحت سایه مبارک کدامیک از آقایان فعالیت می کند؟
عواید این معدن در کجا هزینه می شود؟
عواید استان فارس از این معدن چیست؟
در ازای تخریب چندصد هکتاری محیط زیست خرم بید چه چی نصیب این شهرستان محروم شده است؟
وهزاران سوال دیگر

کسانی که از واقعیات با خبرند سکوت نکنند. کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
0
ای کوه تو فریاد من امروز شنیدی
دردی است در این سینه که همزاد جهان است
از داد و وداد این همه گفتند و نکردند
یارب چقدر فاصله دست و زبان است

شیرازه واقعیات را منتشر کن
ساریخانی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
0
جناب آقای ایوبی:
به نظرمن جنابعالی بعنوان فرماندار خرم بید وظیفه خواهی داشت تکلیف معدن چاه مرغی را هر چه زودترمشخص کنی . از فرصتی که استاندار محترم به جنابعالی داده استفاده کن و با رفع مشکل معدن اعتبار دوباره خود را در شهرستان به دست بیار.آیا خبر دادی چند صد نفر به خاطر تعطیلی معدن چاه مرغی آواره معادن استان یزد واصفهان شده اند؟ آیا خبر داری قسط های کارگران معدن چاه مرغی به خاطر تعطیلی عقب افتاده و باعث درگیری آنها با ضامن خود شده است،کاری کن که آخر کاری دعای خیر مردم پشت سرت باشه نه نفرین آنها.
حصیب
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
0
مصوبه دولت کارشناسی نشده بوده؟ اما بهره برداری سه نفر از آقایانی که وابسطه به ... ...... می باشند و مدت بهر بهرداریشان تمام شده باز هم دست بردار معدن نیستند قانونی است ؟ خون تمام مردم شهرستان را در شیشه کرده اند به خاطر زیاده خواهی چند نفر . معدن را واگذار کنند به تعونی مردمی با بیش از 45000نفر عضو . لطفا از بسته های......و مشروباتی که استفاده می شده بگوئید یا از دست داشتن پسر فلان آقای استان فارس در این ماجرا . لطفا حقیقت را بنویسد به دروغ البته اگر وجدانی مانده باشد...
جعفری
United States of America
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
0
سلام. جناب اقای ایوبی من یکی از فرزندان کارگران هستم.شمارا بخدا قسم میدهم معدن را راه اندازی کنید.پدرم ابرکوه هستو هر 25 روز می بینمش.واقعا واسه خود شما سخت نیست دوری از خونواده.به خاطر بیکاری پدرم مجبور شدم بعداز 2 ترم انصراف به دانشگاه اعلام کنم.این حق نیست.اوضاع بدجور به هم ریخته است
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
0
فاتحه
مسلم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
0
خدالعنت کند کسانی را که دم ازدین وایمان میزنندوادعای دینی دارند ودرواقع شیاطینی بیش نیستندوبا استفاده ازجایگاهی که دارند و باسو استفاده از صبر خداومردم فهیم صفاشهر چنان به مادیات وابسته شده اند که دیگرچشمشان کورشده متعجبم چگونه میخواهند جواب حضرت علی(ع) وامام زمان (عج) رابدهنددرحالی که پایشان لب گوراست